Het Maaslandcollege heeft momenteel verschillende leerlingen met een (LGF) rugzakje, waarvan een tiental leerlingen met problemen in het autistisch spectrum. Hiernaast zijn er nog leerlingen met ASS, waarvoor aanvragen zijn ingediend voor een rugzakje of financiële middelen van het regionaal zorgbudget. Voorts zijn er een aantal leerlingen uit REC 3 met een LGF.
1. Het Maaslandcollege kent 2 zorgcoordinatoren, een met betrekking sociaal-emotionele aspecten en een wat betreft cognitieve aandachtpunten, waaronder ook de leerlingen met ASS vallen ( inclusief de taak van het verzorgen van aanvragenrugzakje ofwel LGF, enz. )
Er zijn momenteel acht leerlingen met LGF, voor twee van hen loopt nog een aanvraag voor rugzakje. Daarnaast hebben we nog verschillende leerlingen met pdd of asperger waarbij weinig tot geen extra zorg nodig is.
2. Binnen de school is aandacht voor scholing van leraren (workshops vanuit REC4 en zorglocatie den Bongerd ), zodat docenten weten, wat zij kunnen verwachten, wanneer ze leerlingen hebben met problemen in het autistisch centrum. Voorts krijgen docenten schriftelijk materiaal, o.a. over PDD-NOS en Asperger.
Een vereiste is openheid over de leerstoornis. Geen anonimiteit of geheimhouding. Vakdocenten worden op de hoogte gesteld van de leerstoornis door de zorgcoordinator of mentor, zij wonen de workshop bij, maar ook andere geinteresseerde docenten zijn welkom.
Concierges worden op de hoogte gesteld over de leerstoornis van betreffende leerlingen om conflicten in pauzes te voorkomen.
3. Een mentor met een leerling met een rugzakje in zijn klas krijgt extra faciliteiten om gedurende 1 uur per week "een op een gesprekken" te houden met de leerling. Hierin wordt met name ook gesproken over het huiswerk. In de eerste schoolweken zal het contact vaker plaatsvinden, zo nodig dagelijks aan het einde van de dag, waarna het contact wordt afgebouwd tot 1x per week aan de hand van een 'praatblaadje' wat ons is aangereikt door REC4.
4. Het Maaslandcollege kiest, in samenspraak met ouders, voor zorg op maat. Iedere leerling heeft andere hulpvragen. Varierend van meer hulp bij aanpak huiswerk/structureren/planning enz, tot iedere dag even het sociale klassengebeuren evalueren.
Er wordt gewerkt met handelingsplannen, waarvan de voortgang regelmatig wordt besproken met de ouders en de ambulante begeleider. Daarnaast verwacht het Maaslandcollege medewerking van de ouders. Korte lijntjes waarin ouders meteen laten weten als er thuis iets gaande is, of als de leerling bijvoorbeeld thuis erg druk is na schooltijd.
5.Om elkaar alvast wat beter te leren kennen worden de leerlingen voor het nieuwe schooljaar door de mentor uitgenodigd om een rondleiding te krijgen met hem/haar door het schoolgebouw en alvast kennis te maken. Het merendeel van de leerlingen maakt daar graag gebruik van.
6.Naar wens wordt de klas op de hoogte gesteld, maar altijd in samenspraak met leerling en/of ouders, maar het Maaslandcollege kiest altijd voor de oplossing die voor de veiligheid en welbevinden van klas en leerling het beste is.
7.Binnen de school worden sociale vaardigheidstrainingen gehouden. Voor groepen met grotere problemen in dit opzicht wordt Fides (Heeswijk-Dinter) ingeschakeld.Soms wordt er doorverwezen naar de GGZ voor sociale vaardigheidstrainingen
8.Er is op de school een zorgbreedte-team, waaraan wordt deelgenomen door hulpverlenende instellingen. Met de schoolmaatschappelijk werker is regelmatig overleg. Zij houdt ook contact met bureau jeugdzorg en GGZ.
Voor meer informatie: Mari-Anne van der Poel, zorgcoordinator. Zij is met email te bereiken: m.a.vander.poel@maaslandcollege.nl.
De school is telefonisch bereikbaar op nummer 0412-622328.
|